Тема. Елеанор Портер (1868-1920). «Полліанна».
Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю письменниці; вчити грамотно висловлювати свої думки; удосконалювати навички роботи з підручником; розвивати навички виразного читання, виділення ключових моментів, коментування прочитаного; виховувати високі моральні та духовні цінності.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: зошити, підручники, портрет письменниці, видання твору, уривки з кінофільму «Полліанна» (2003 р., Великобританія, режисер Сара Хардінг, в головній ролі – Аманда Бертон), комп’ютер, малюнки із схематичним зображенням термометрів.
Теорія літератури: початкові поняття про роман.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань:
- Перевірка виконання домашнього завдання.
- Літературний диктант (за змістом повісті Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра»).
- Який день тижня Том не любив найбільше і чому?
- Чому Том і Гек потрапили вночі на цвинтар?
- Що хлопці побачили на кладовищі?
- Чому Том і Гек дали клятву мовчати про те, що вони бачили на кладовищі?
- Як хлопці підтримували безвинного Поттера?
- Як було врятовано безвинного в’язня?
- Якими були позитивні і негативні наслідки слави для Тома?
- Як ви вважаєте, чому всі хлопці заздрили Геку Фінну?
- Яким зображено життя у Сент-Пітерсберзі?
- Як діти містечка розуміли щастя?
- Чому городяни не любили Тома і Гека?
- Чим пояснити зміни в людині, коли вона стає дорослою?
Відповіді
- Понеділок, бо треба було йти до школи.
- Щоб перевірити спосіб виведення бородавок за допомогою здохлого кота.
- Вони стали свідками вбивства лікаря Робінсона.
- Вони боялись індіанця Джо.
- Вони носили йому дарунки у в’язницю.
- Том виступив свідком на суді і розказав всю правду.
- Він став героєм, про нього писали газети, але Том боявся індіанця Джо, який втік.
- Бо Гек був вільний і міг робити все, що заманеться.
- Одноманітним, розміреним, нудним.
- Ходити босоніж, не митися, лаятися, не ходити до школи.
- Бо вони звикли жити за зручними «правилами», а хлопці весь час порушували їх.
- Дорослі поглинають у клопоти і забувають дорогу в країну Дитинства.
- Взаємопереіврка. Учні обмінюються зошитами та виставляють бали.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності:
- Літературна розминка:
- Чи знаєте ви твори, у яких ідеться про ігри.
- А які ігри вам найбільше подобаються?
- Вступне слово вчителя.
ІV. Оголошення теми і мети уроку.
- Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу:
- Розповідь вчителя про Е. Портер. Презентація видання твору письменниці (1, 2 слайди).
- Робота з підручником. Читання рубрики «Літературна кухня» (с. 182-184).
- Виразне читання розділу 3 «Приїзд Полліанни» «ланцюжком».
- Фізкультхвилинка. Вправа «Саймон каже: «Роби так!»».
- Словникова робота.
- Обмін враженнями про прочитане.
- Бесіда за змістом прочитаного (учні задають питання один одному).
- Опрацювання рубрики «Літературний практикум» (с. 188).
- Робота зі словником літературознавчих термінів:
- конспектування до зошитів визначення терміну «роман»;
- коментар вчителя.
VІ. Закріплення знань, вмінь та навичок учнів:
Вправа «У кінотеатрі». Учні переглядають уривки з однойменного кінофільму, проводять паралелі з прочитаним у класі розділом 3.
VІІ. Підбиття підсумків уроку:
Інтерактивна вправа «Термометр». Зобразити на шкалі схематичного термометра рівень своїх емоцій, викликаних читанням розділів роману та перегляду кінофільму.
VІІІ. Самооцінювання.
ІХ. Домашнє завдання (на вибір):
- Виразно читати, переказувати, коментувати прочитане.
- Оформити титульну сторінку (палітурку) до книги Е. Портер «Полліанна» (намалювати або придумати комп’ютерний варіант).